Racing 911 = ścigać się!

Gdzie by się tu wgryźć?
OK. Rok 1972 kiedy Was jeszcze nie było na świecie, ja miałem roczek, kobiety się nie depilowały, a Mister Universum w kulturystyce został Arnold Schwarzeneger.
Porsche miało już kilka fajnych zabawek np. 917 i latało po Le Mans 370 km na godzinę. 911 jeździło i szutry i asfalty i tak trwa do dziś. Wczesne wersje odnosiły sukcesy w motorsporcie dzięki stosunkowo dużej mocy (200-250 km w 1969 roku z silnika o pojemności 2.3 l) i wytrzymałości.

Całość zaczęło się od takich nazwisk jak Linge, Vic Elford czy.. Zasada. To po brudnym.
Na niebieskiej wstędze: Barth, Oliver, Rodriguez, Bell, Taivonen.
A po drugiej stronie stołu za papierami: Singer, Both, Janke no i latający Baron Fritz “Huschke“ von Hanstein. Kierowca wyścigowy, PR manager, race manager w jednym. Odpowiedzialny za motorsport w latach 1952 – 74. Podobno on wpadł na pomysł by Porsche promować przez motorsport i celebrytów.
W Le Mans startował od 1936 … nie mam pytań.

 

Pominiemy konkurs, czy 901 to to samo co 911. Informacje, że Maraton Londyn-Sydney w 1968 jechał Sobiesław – to też wiemy.
Zaraz przed rokiem 70 prawdziwa „erka” bazująca na dwulitrowej wersji S i masie obniżonej do 923 kg! Dziwakom takim jak ja, dodam info, że leciała na Weberach 40 IDS, miało zawory o średnicy 42 / 38 mm. A wałek wydechowy miał kąty „100° bbdc/80° atdc”.

Macie już wypieki?? Mi powoli staje.

W 1972 Federacja zabrania silników w prototypach większych niż 3 litry. 917 fruną za ocean by w swej potwornej, turbodoładowanej wersji bez dachu (tak o tym też kiedyś napiszę) dojść do 1 000 KM.

Wszystkie ręce na pokład i koncentracja na… 911.

Czy już mówiłem, że nawet w serii był poprawnym samochodem sportowym osiągający przyzwoite wyniki w sporcie?

To prawie jak u Hitchcock’a – trochę emocji już było, ale właśnie wchodzimy do budki telefonicznej – ptaki już nadlatują.

W 1973 pojawia się RS i legenda rusza.


Konkurencja spora. Porsche ma ścigać się z Ferrari 365 GTB i De Tomaso Panterą. RS jest pierwszym Porsche z poszerzonym szerokim tyłem. Nie chce go przepuścić ministerstwo transportu jako za szerokie w ruchu ulicznym!

911 RSR 2.7
Seryjny motor rozwiercony do 2.8. Mój ulubiony NIKASIL znany każdemu kartingowcowi. 900 kg znany ducktail z tyłu, który ograniczył „lift” samochodu o 70%. W ostatniej fazie ten wolnossak miał 308 KM przy 8000 obrotów.
Kocham motorsport z tamtego okresu.

Badanie w tunelu areodynamicznym to po prostu zawieszenie samochodu w powietrzu na linkach i analogowe wagi!

911 RSR 3.0

Powiększenie pojemności do 3 litrów zaowocowało wzrostem mocy jedynie do 315 koni. Blok silnika musiał być znowu aluminiowy. Magnezowe ścianki z bloku 2.8 nie wytrzymywały obciążenia.  Samochód miał charakterystyczne szersze błotniki przód i tył oraz centralną śrubę. Ale jak tym walczyć z V12 Ferrari??

W 1974 ukończy LeMans na dobrej 7 pozycji. To zespół Porsche Club Romand. Czyli szwajcarski klub Porsche o numerze 25 (Porsche Club Poland jest 205). W Top 20 tego wyścigu, aż 6 to właśnie szybkie 3 litrówki, które latały do późnego sezonu 75. Ale jak ugryźć czołówkę ?

911 Carrera RSR Turbo’74 (2.14 l) 

Planowane zmiany zasad rozgrywania Mistrzostw Świata w nadchodzącym sezonach 75 i 76 zainspirowały Porsche do walki z potworami. W tym czasie Porsche jest już po dobrych doświadczeniach w amerykańskiej serii Can Am z modelami 917/10 i 917/30 w wersjach turbo. Konstruuje więc model 2.1 litra (przelicznik 1.4 do wolnossaka). Ma dodatkowo sporo zabawek w domu. Buduje więc turbodoładowany silnik do 911. Wał korbowy jest ze starej 2 litrówki wytrzymujący i 500 KM. Korbowody podobne, tylko zrobione z tytanu. Cylindry z Nikasilem z Carrera 6. Głowice z starego modelu 2.5 litra z większymi zaworami i ju.

Czas opracowania tego silnika był ekstremalnie krótki. Ale Porsche podeszło do tego po swojemu. Skoro działało w 12 cylindrowym silniku 4.5 litra, to połowa systemu będzie dobra do 6 cylindrowego o połowę mniejszej pojemności. Dmuchało to 1.4 bara.

Blacha z tyłu zakrywała turbo z turbo dziurą szerszą niż Wisła.

Oczywiście driver miał nabę do regulowania boostu. Nowością były intercoolery, a w drugiej części sezonu poziomy wentylator wymuszający obieg chłodzenia – styl 917.

Inne kąty wałków rozrządu odpuścimy, mechaniczna rzędowa pompa wtryskowa pewnie was też nie interesuje.

Może moc silnika co? OK. 490 KM przy 7600 obrotów i 450 Nm.



Szerokość felg: przód 10 cali, tył 17 cali ! Skrzynia to znana i niestety słaba o oznaczeniu 915. Porsche mogło wygrać Le Mans już w debiucie tego modelu w 1974 roku ale kilka godzin przed końcem zgubiło 5 bieg. Halo Marcin jesteś jeszcze? W 69 roku na torze Weissach pobawili się trochę szperą. Najlepsze wyniki to wysokie napięcie wstępne i 80% szpera. Olali więc zabawę i wstawiali sztywny tytanowy pręt zamiast mechanizmu różnicowego. I tak było w RSR.

OK to jeszcze dodam: jechali bez przedniego stabilizatora.

Udało się wywalczyć II miejsce w generalce Le Mans w 1974 roku. W tym roku wygrał gigant Matra-Simca MS670 z 3 litrowym V12. Inne które lubimy to BMW 3.0 CSL.

PS.

jakbyś miał jakieś plany inwestycyjne. W 2012 poszło za 3 200 000 USD.

A w następnym odcinku poszukamy Moby Dicka.

foto:
Archiwum własne – Porsche Muzeum


Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/klient.dh...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35