Leży przede mną Auto Revue z 1990 roku. 27-letnia gazeta. Jedna z wielu. Czemu je trzymam? Po co Auto Technika Motoroyzacyjna z 1989 roku z testem Porsche 959 i inne śmieciuchy.
Może odpowiedzieć nadejdzie za kilka dni.
Do Polski przyjeżdża nie kto inny jak sam Walter Röhrl.
W Auto Revue właśnie jest 5 testów samochodów z tamtego okresu.
Mercedes SL, BMW Z1, AC Kobra, Rolls Royce no i …. Porsche 959.
Na kredowym papierze niewyraźne ślady ołówka. Swoim słabym niemieckiem próbowałem tłumaczyć tekst na język polski, by z pierwszej ręki dowiedzieć się czegoś o 959. Walter był testfahrerem tego samochodu. Skrupulatnym, niemieckim. W dzienniczku zapisywane kilometry, ilość zużytego paliwa i data. Kurcze pamiętam ten artykuł jak by było to wczoraj, a upłynęło sporo czasu i wiele się zmieniło i w moim życiu. Zajrzałem do niego z wypiekami na twarzy. Chyba warto było trzymać go ćwierć wieku by teraz otrzymać autograf i pogadać między innymi o tym przepięknym aucie.
Warto przypomnieć sobie kilka faktów z kariery Waltera.
W sumie zamienili się karierami z Jackiem Ickxem. Ten ostatni mocno obecnie związany z Audi, obecny na LeMans większość część kariery przejeździł dla Porsche. Nie sposób zapomnieć sukcesów właśnie tam w 956. Ickx to w większości błękitna wstęga – asfalt i jedna wygrana w Paryż-Dakar w Mercedesie klasy G. Walter największe sukcesy w Audi a obecna część kariery mocno związana z Porsche. Taka podmianka.
Walter był równie szybki w wyścigówce co w samochodzie rajdowym. Jest autorem wielu cytatów, które znacie. Dziś przypadł mi do gustu poniższy.
Dla mnie jazda zaczyna się, wtedy gdy kieruję pojazdem pedałem gazu zamiast kierownicą.
Wszystko inne to po prostu odwalanie chałtury.
(Walter Röhrl)
Startuje od 1968 roku. W 1973 roku startował w Rajdzie Polski-jedynym rajdzie ukończonym jedynie przez 3 załogi.
Röhrl to 4 krotny zwycięzca Monte Carlo, w 4 różnych samochodach (Fiat 131 Abarth w 1980, Opel Ascona w 1982, Lancia 037 w 1983 i Audi Quattro w 1984.
Wygrał dwukrotnie tytuł Mistrza Świata WRC – raz dla Fiata i raz dla Opla z którego został.. wywalony, bo nie zgadzał się aktywnie promować ich ówczesnego sponsora-firmy Rothmans. Znany przeciwnik papierosów. Warto zauważyć, że wklepał wtedy samochodem RWD Michele Mouton jadącej „cztero łapem”
Dwukrotnie jechał LeMans. W 1981 w 924 GTP i zajął 7 miejsce w generalce.
W latach 1984 – 1987 startował w Audi. Grupa B, zupełnie zwariowany podjazd na Pikes Peak International Hill Climb.
Zakochany w Nürburgringu. W 2010 miały wystartować GT3 RS, ale kontuzja pleców uniemożliwiła ten wyczyn.
Wielki entuzjasta historycznych edycji rajdów. Widywany i w Porsche 959, Carerze GT, 918 i ostatnio w GT2 RS Weissach.
Czyli wszystkich najlepszych supersamochodach Porsche.
A już w najbliższą środę … na prawym mojego samochodu.
Życie pełne jest niespodzianek! Walter ma dziś 70 lat.. trochę czasu zostało
Z pewnością zapytam go i ten artykuł. Poproszę o autograf i na gazecie i na modeliku 993 RS Vip, którym jechał w Supercupie.