Ayrton Senna-początki

Chyba w dwóch słowach młodszym czytelnikom powinienem przypomnieć kim był Ayrton Senna i na czym polegała jego wyłączność. Wiadomo – nieżyjący już, trzykrotny mistrz świata Formuły 1. Zaczął nową erę kierowców.

A wyścigi były wtedy zupełnie inne.

Do pierwszego wyścigu sezonu F1 pozostało nam 51 dni. Nie to żebym specjalnie tesknił. Zanosi się dwa bolidy z przodu i nie za długą listę startową z tymi samymi nazwiskami. Szczupli panowie o posturze raczej, czasem z kolczykiem. Generalnie nienagannie się prowadzący. Cofnijcie się dzięki Youtubowie do lata ’70, ’80 i początek lat ’90 a zobaczycie zupełnie inne wyścigi i innych kierowców.

Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Schecker, Jones, Piquet, Rosberg, Mansell, Alain Prost. Na zdjęciach w objęciach pięknych kobiet, często z papierosem lub piwem w ręku. Hunt dbał podobno o swoją kondycję raczej w łóżkowych okolicznościach i lubił sypiać w hotelach lubianych przez stewardessy. Bolidy Formuły 1 samochody jeździły często bokiem. Wyścig zaczynali z pełnym bakiem, a kończyli z pustym. Samochód na początku wyścigu prowadził się zupełnie inaczej niż na końcu. Startowałeś z ostatniego rzędu i miałeś szansę na podium. W 1980 roku mistrzem został Alan Jones, zakwalifikowała się do mistrzostw 21 zawodników, startowało w ogóle 40. 11 zespołów sklasyfikowanych, a wystartowało 15! Pamiętacie, czy wiecie, że istniał taki zespół jak ATS-Ford czy Shadow-Ford? Chyba z tamtych czasów do dzisiaj pozostał nam w uszach Cosworth. Ścigało się też trochę dłużej. Nigel Mansell w 1994 roku wygrał GrandPrix Australii mając 41 lat. Cofając się jeszcze trochę w tej statystyce nie sposób nie wspomnieć o Juan Manuel Fangio-ten w 1957 wygrał GrandPrix Niemiec mając 46 lat!

Trochę klimatu tamtych wyścigów: Senna vs Rosberg & Mansell 1985 European Grand Prix

Dlaczego dziś o Sennie?

Jednym z powodów, dla którego go przypominam była impreza Autosportu w Anglii. Filipe Massa miał możliwość pokręcenia się trochę w styczniu tego roku w bolidzie z 1983 roku. Był to Williams FW08C F1 ex Keke Rosberg car. Dla innego Brazylijczyka możliwość przejechania się samochodem Senny było wielkim przeżyciem. Dzień wcześniej rozmawiał z siostrzeńcem Ayrtona – Brunem Senną. Felipe wspomina, że sam nie ma najlepszych wspomnień z Ayrtonem. Dlaczego? Jako 8, może 9 letni chłopiec był z rodziną na kolacji w porcie. Raptem podpływa łódź. Wyskakuje z niej Senna ze swoją dziewczyną. Poruszony, młody Filipe pobiega po autograf, którego nie otrzymuje. Mistrz zlekceważył go. Ten fakt pamięta do dzisiaj i zawsze proszony o autograf udziela go. Drugie wspomnienie to jak bardzo opłakiwał śmierć rodaka. Przejażdżkę bolidem z tamtych czasów porównuje do rywalizacji w F3000 jeszcze ze zwykłą skrzynią biegów w układzie H.
Za dużo się nią nie pobawił – cały “tor” przejeżdżał na jedynce…
Williams FW08C F1 ex. Senna test car & Massa

Wracając do naszego głównego bohatera. Z Włoch gdzie ścigał się kartem przenosi się do Anglii. 1981 Formuła Ford 1600, 1982 Formuła Ford 2000. Miał rok zwątpienia-wrócił do Brazylii by powrócić i wygrać F3. Młody dwudziestolatek, drobny, mocno wierzący w Boga i niekrępujące się o tym mówić. W 1983 roku wygrał 12 z 20 wyścigów ścigając się z Martinem Brundle czy Davidem Huntem-bratem “tego” Hunta. Jest szybki. Bardzo szybki. Jeździ mocno, kontaktowo. Losy sezonu ’83 rozstrzygnął na ostatnim wyścigu.
I tu zaplata się historia. Pod koniec sezonu 1983 trafia na testy F1. Kolejno Williams, McLaren i Toleman.
W Williamsie Senna zdruzgotał konkurencję. Uzyskał czasy o sekundę lepsze niż “właściciel” bolidu – Rosberg. Mimo tego nie otrzymał propozycji od Franka, tragicznie dołączył do zespołu w 1994 roku. Na testach Ron Dennis – szef McLarena stwierdził, że nie zatrudnia młodziaków. Wybór padł więc na Tolemana.
Resztę pamiętacie. Toleman, Lotus, McLaren. Zaczął epokę profesjonalnie przygotowanych kierowców F1. Atletów niszczących buty w kilka miesięcy na bieżni. Bez grama zbędnego tłuszczu. Oddanie, profesjonalizm, zaangażowanie wyrózniało go w epoce bokobrodów i papierosów.
Senna i jego pierwsze testy w F1

Z innych newsów.
W zeszłym roku trafił pod młotek dom Senny w Portugalii. Zakończył go budować pod koniec swojej kariery. Cena wywoławcza 9.5 miliona Euro

Sylvester Stallone licytuje kask, który kiedyś otrzymał od Senny. Sądząc po naklejkach Rothamnsa był to może właśnie 1994 rok.

Single seater – początki Senny.
Senna 1981 Formuła Ford 1600 & 2000

Senna – 1982 rok Formuła Ford 2000