Warning: The magic method WPS\WPS_Hide_Login\Singleton::__wakeup() must have public visibility in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wps-hide-login/classes/singleton.php on line 61

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wps-hide-login/classes/singleton.php:61) in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wps-hide-login/classes/singleton.php:61) in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wps-hide-login/classes/singleton.php:61) in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wps-hide-login/classes/singleton.php:61) in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wps-hide-login/classes/singleton.php:61) in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wps-hide-login/classes/singleton.php:61) in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wps-hide-login/classes/singleton.php:61) in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-content/plugins/wps-hide-login/classes/singleton.php:61) in /home/klient.dhosting.pl/duc748/trzymajgaz.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":627,"date":"2016-01-16T15:07:15","date_gmt":"2016-01-16T15:07:15","guid":{"rendered":"http:\/\/trzymajgaz.pl\/?p=627"},"modified":"2016-01-17T14:06:47","modified_gmt":"2016-01-17T14:06:47","slug":"gmund-przystanek-w-drodze-na-narty","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/trzymajgaz.pl\/gmund-przystanek-w-drodze-na-narty\/","title":{"rendered":"Gm\u00fcnd – w drodze na narty"},"content":{"rendered":"

Nie samym \u015bniegiem \u017cyje cz\u0142owiek, czyli prywatne muzeum Porsche w Gm\u00fcnd – Karyntia – Austria. Pomi\u0119dzy Villach a Flachau. Idealna destynacja w\u00a0drodze\u00a0\u201c<\/span>do\u201d lub\u00a0<\/span>w drodze\u00a0\u201c<\/span>z\u201d<\/span>\u00a0nart. A gdy jeste\u015b w pobli\u017cu warto\u00a0odpu\u015bci\u0107 narty na jeden dzie\u0144.\u00a0Za\u0142o\u017cone w 1985 roku ma\u0142e, bardzo urokliwe miejsce\u00a0prowadzone przez rodzin\u0119\u00a0Pfeifhofer<\/span>. Oko\u0142o 20 pojazd\u00f3w i innych eksponat\u00f3w wartych zobaczenia w miejscowo\u015bci kt\u00f3rej tworzy\u0142 si\u0119 jeden z pierwszych rozdzia\u0142\u00f3w Porsche.<\/p>\n

<\/p>\n

\"gmund+przejazdem\"<\/p>\n

Co wa\u017cniejsze to wycieczka w ciemno \u2014 muzeum otwarte codziennie od 10-16.<\/p>\n

Kalendarium – lata<\/span>\u00a0przed sam\u0105 wojn\u0105
\nFerdynand Porsche pracowa\u0142 i w Mercedesie, Auto-Unionie,\u00a0NSU<\/span>. Budowa\u0142 zar\u00f3wno niemieck\u0105\u00a0Rzesz\u0119, jak i\u00a0mia\u0142 propozycje od\u00a0Stalina, by\u00a0zmotoryzowa\u0107 ZSRR. Zbudowa\u0142 16\u00a0cylindrowego\u00a0Auto\u00a0Uniona, w kt\u00f3rym\u00a0\u015bciga\u0142 si\u0119\u00a0Bern<\/span>\u00a0Rosemeyer<\/span>. W USA ogl\u0105da produkcj\u0119 seryjn\u0105 Forda.
\nW czerwcu 1934 roku, ku oburzeniu konkurencji otrzyma\u0142 kontrakt na realizacj\u0119 samochodu dla ludu. 20 000\u00a0reichsmarek<\/span>\u00a0miesi\u0119cznie przez okres 10 miesi\u0119cy. Ma\u0142o czasu. W gara\u017cu trwaj\u0105 prace projektowe nad TYPE 60. Ojciec i syn. Ferdynand i Ferry. To pocz\u0105tek garbusa i skr\u0119tnych dr\u0105\u017ck\u00f3w, kt\u00f3re Porsche stosowa\u0142o do 1989 roku w 911.<\/p>\n

1936 – kupuje dzia\u0142k\u0119 w\u00a0Stutgarcie<\/span>\u00a0–\u00a0Zuffenhausen<\/span>. Wkr\u00f3tce 16 osobowa firma stanie si\u0119 100 osobow\u0105. Zak\u0142ad startuje w czerwcu 1938\u00a0roku \u2014 do\u00a0dzi\u015b mie\u015bci si\u0119 tam Porsche Werk I. Czy wiecie, \u017ce garbus z 1938 wygl\u0105da prawie dok\u0142adnie tak jak ten 1965! W czasie wojny b\u0119d\u0105c zupe\u0142nie apolityczni stali si\u0119 jednym z podstawowych k\u00f3\u0142 machiny wojennej projektuj\u0105c\u00a0s\u0142ynny\u00a0Schwimmwagen<\/span>, czo\u0142gi i niszczyciele czo\u0142g\u00f3w. Czyta\u0142em, \u017ce od mniej wi\u0119cej 1943 zacz\u0119li pobiera\u0107 wynagrodzenie nie w\u00a0raichsmarkach<\/span>, a szylingach austriackich. Po bombardowaniu w 1943 roku pada decyzja lub rozkaz, o przeniesieniu si\u0119 w inne miejsce. Wyb\u00f3r pada na zak\u0142ad przerobu drewna w\u00a0Gm\u00fcnd<\/span>. Tu spotyka ich koniec wojny. 8 maja 1945 roku. Okolice Zell am See s\u0105 okupowane przez aliant\u00f3w. Do fabryki\u00a0przyje\u017cd\u017ca\u00a02 oficer\u00f3w. Obaj znaj\u0105 rodzin\u0119 Porsche. Jeden z nich to\u00a0ex-kierowca<\/span>\u00a0wy\u015bcigowy G.C<\/span>\u00a0Reeves, drugi to dawny\u00a0in\u017cynier\u00a0w Chryslerze. Ferdynand\u00a0wyje\u017cdza<\/span>\u00a0do\u00a0Baden<\/span>-Baden i trafia na 22 miesi\u0105ce do francuskiego wi\u0119zienia. W tym czasie Ferry pracuje nad pierwszym samochodem produkowanym pod ich\u00a0nazwiskiem – Porsche<\/span>\u00a0356. 300 osobowa fabryka produkowa\u0142a do 5 samoch\u00f3d miesi\u0119cznie. W wi\u0119kszo\u015bci bazowa\u0142 na cz\u0119\u015bciach VW. Kolejne projekty to traktor Porsche typ 312 i 313. W marcu 1951 roku produkcja wraca do Stuttgartu.<\/p>\n

Samo muzeum mie\u015bci si\u0119 w centrum miasta w starych zabudowaniach rolniczych,\u00a0za\u015b<\/span>\u00a0pozosta\u0142o\u015bci fabryki\u00a02 km\u00a0poza miastem.<\/p>\n

Muzeum rozmieszczone jest na parterze i pi\u0119trze. Zaraz po wej\u015bciu kasa i sklepik z pami\u0105tkami. Podr\u00f3\u017c po \u015bwiecie Porsche warto rozpocz\u0105\u0107 od obejrzenia projekcji 40 minutowego filmu. Na sali silniki i modele. Id\u0105c na g\u00f3r\u0119 jeden z najdro\u017cszych eksponat\u00f3w. Oryginalny, odrestaurowany drewniany szkielet do produkcji nadwozi i kompletne aluminiowe 356. Miejsce przy schodach zajmuje rasowe wy\u015bcigowe 911. Raz jest to srebrne\u00a0993, a raz\u00a0czerwone 964. Mo\u017ce w tym odcinku nie b\u0119d\u0119\u00a0zastanawia\u0142 si\u0119, czy\u00a0to oryginalny\u00a0RSR<\/span>\u00a0a jedynie zgodz\u0119 si\u0119, z Rafa\u0142em, \u017ce \u017c\u00f3\u0142te lampy s\u0105 bardzo OK oraz felga typu\u00a0\u201c<\/span>z\u0142oty jele\u0144\u201d<\/span>\u00a0– to jest to.<\/p>\n

Par\u0119 schod\u00f3w na g\u00f3r\u0119 i trzy rz\u0119dy samochod\u00f3w. Oko\u0142o 5 000 000 Euro po prawej\u00a0stronie – jakie\u015b<\/span>\u00a02 000 000 Euro na \u015brodku. Troch\u0119 356 po lewej stronie\u2026\u00a0Tak – materialista<\/span>! Najmilszy memu oku to jak zwykle GT1. Tu MK 2,\u00a0kt\u00f3ry zasadniczo podoba mi si\u0119 mniej ni\u017c\u00a0MK1 ale<\/span>\u00a0nadal robi robot\u0119. Auto prowadzone przez McNisha \/\u00a0Boutsena<\/span>\u00a0\/\u00a0Kellenersa<\/span>\u00a0w przepi\u0119knym odblaskowym malowaniu. Za nim\u2026 935 w\u00a0liberi<\/span>\u00a0Martini \u2014 materia\u0142\u00a0na oddzieln\u0105 histori\u0119. Przekr\u00f3j 997 – kolejny dow\u00f3d na dobr\u0105 wsp\u00f3\u0142prac\u0119 tej ma\u0142ej plac\u00f3wki\u00a0ze Stuttgartem.
\nPod drug\u0105 \u015bcian\u0105 959 Sport (1 lusterko, klatka), r\u00f3\u017cowy 964\u00a0RS<\/span>\u00a0(<\/span>Rafa\u0142 wspomina, \u017ce kilka lat temu podobny na Mobile nie cieszy\u0142 si\u0119 zainteresowanie i kolejne dwa\u00a0RS<\/span>\u00a0tym razem w wersji 2.7.\u00a0ZIelonego<\/span>\u00a0kto\u015b\u00a0\u201c<\/span>popsu\u0142\u201d<\/span>\u00a0i przerobi\u0142 na\u00a0RSR\u2019a<\/span>. Bia\u0142y orygina\u0142 w wersji\u00a0\u201c<\/span>leichtbau<\/span>\u201d<\/span>\u00a0.<\/span>\u00a0W sumie\u00a0RS<\/span>\u2019\u00f3w nie by\u0142o za du\u017co (1580 sztuk) ale<\/span>\u00a0tych tylko 110 sztuk !. Waga 960 kg. Panie i\u00a0Panowie – kalkulatory<\/span>\u00a0w d\u0142o\u0144! Pomi\u0119dzy nimi Porsche 906. Jeden z 50 sztuk wyprodukowanych do homologacji.
\nO radiowozie nie pisz\u0119. 356 odpuszczam. Koniecznie zajecha\u0107 do Austriackiego\u00a0Gm\u00fcnd<\/span>. Ja w nagrod\u0119 otrzyma\u0142em od koleg\u00f3w przepi\u0119kny plakat!<\/p>\n

<\/div>