LeMans 2018 za nami

Lemans 2018

W przypadku Toyoty znaczenie sentencji „wygrać z samym sobą” ma specjalne znaczenie. W końcu po 6 latach od startu programu LMP1 zajęli I i II miejsce w królewskiej kategorii.  Siedzę sobie w biurze i patrzę na jego zdjęcie siostry Yarisa – Toyoty TS050 Gazoo Racing Hybrid. Śliczna. Może lepsze słowo: POTĘŻNA.

W 2014 miałem przyjemność oglądać Toyoty na żywo. To jak gryzły asfalt wychodząc na prostą startową jest wciąż we mnie. V6 2.4 turbo 500 kucy. Silniki elektryczne.. drugie 500 kucy i mamy 1000 konne monstrum.Nie dziwne więc drogi Kubo, że to przechodziło jak złe wśród innych „zielonych” klas.
Toyota wykonała monstrualną pracę. Nawet bez swoich konkurentów w najwyższej kategorii : Audi i Porsche podeszła do sezonu 2018 bardzo  poważnie.
No przede wszystkim driver: Fernando Alonso. Chłopak się wkręcił i dał radę. Czytałem, że Webber miał duże problemy z nocą. Hiszpan usiadł miał w nocy prawie okrążenie straty do wozu #7 i sam nadgonił różnicę podczas nocnej wachty. Pomagał mu Buemi i nie przeszkadzał Nakajima, który jako Japończyk musiał wyścig zakończyć. Alonso nie miał chyba złudzeń.

A tak wogóle, to na starcie odstrzeliłby jeden z pocisków Toyoty – Rebelion. Ale to już zupełnie inna historia czemu nie odhamował – ja wiem!

Trudność wyścigu LeMans w nocy to nawet nie strefy hamowania z 300 + na godzinę – te są dobrze oznaczone. Największe zagrożenie to „ślimaki” z klas GT, korki na torze – startuje 60 samochodów no i .. zakręty Porsche. Porsche Curves – mrau. Graliście w GranTurismo czy Forze Motorsport więc z gruba wiecie „o co kaman”. Napadają z nienacka. Prawy jest absolutnie flat out. Dłuugi lewy na obrazku wygląda jak jeden zakręt. Tu korekta prędkości i bieg w dół. Znowu długi prawy, korekta w lewo i prawo i… YOU DID IT AGAIN. Proste co nie? Ale szuflada jedzie tam 250 km/h !!! Inne samochody, zanieczyszczenia no i … noc. W tym roku zwiększono dwie pułapki piaskowe. Uratowały trochę wozów przed totalnym „rozebraniem”. Tam w 2014 przestało istnieć Audi właśnie. Przycisk (czyli Button) mówi, ze czuł się tam w nocy jakby jechał 500 km/h !

Toyota wykonała wielką pracę. W testach przed premierą samochodu przejechali ponad 20 000 km. Wypuszczali kierowców na tor bez jednego koła (!!!) by wiedzieli jak jeździć na 3 kołach. Usterki opon są ultra częstą usterką. Nie wiem czy wiecie ale team, to wogóle francuska Oreca mieszcząca się koło słynnego Paul Ricard.

Wracają do bruneta z Hiszpanii. Dał radę! Co więcej, poradził sobie w nocy, wytworzył taką presję nad samochodem #7, że Kobayashi zapomniał raz o zjeździe na tankowanie i przejechał okrążenie na prądzie. Plus wykonał drobny spin okrążenie wcześniej. Nadrobił stratę a potem z kolegami z zespołu uciekli drugiemu bolidowi na 2 okrążenia.
Jeżeli widzimy mega różnicę prędkości między Japończykami a resztą towarzystwa to warto pamiętać, że dzieliło ich ponad 400 KM różnicy ! Wygrali z przewagą 13 okrążeń nad Rebelionem!

Super występ dla 911 RSR. W zeszłym roku ledwo 6 pozycja a teraz I i II w GT Pro i I GT Am.
Przepiękne świętowanie  70 lat Porsche i nostalgiczne malowanie nawiązujące do „świńskiej” 917 i Rothmansa 962. konsekwetnie od kombinezonów po wystrój garażów. Polecam 2 minute poniższego filmu. Dwie świnie ramię w ramię na Mulsane.

Dobrze widzieć nowych graczy. BMW M8 wyglądało imponująco. Duża salonka goniąca Corvetty i Forda GT. finalnie samochód #81 skończył na 11 miejscu z Panem Tomczykiem (jednak Niemiec), Catsburgiem i Engiem za kierownicą.

Gratulacje dla Corvetty. Przez cały wyścig jechali swoim tempem. Ujechali 4 platz wyprzedzając Ferrari, nowego Astona (jak zwykle D.Turner za kierownicą – mój kolega z Formuły Renault) i inne Fordy GT

Kierowcy. Dużo kierowców z F1 ale też sporo mega odważnych młodych kierowców. To 2 popularne kierunki: doświadczenie lub fantazja. Za kierownicą SMP Racing w LMP2 nie kto inny tylko Harrison Newey – syn znakomitego inżyniera F1. Odpowiedzialnego m.in za sukces RedBulla. Newey był inżynierem w Williamsie, gdy zginął Senna. Młody z kolegami skończył wyścig na 14 miejscu w generalce (10 w LMP2).
Dopiero w 2017 coś o tym opowiedział. Tak czy inaczej, trzymamy kciuki za syna.

Fajny wyścig, fajny weekend. Na kanapie przed telewizorem z telefonem w ręku. Wychodzisz, idziesz na imprezę a oni jadą. Wracasz o 2 w nocy idziesz poleżeć jeszcze przed i popatrzeć. Wstajesz rano z kawą oni nadal są. Super. A jeszcze fajniej jak się tam było i oglądało na żywo. Polecam ! Chętnie pomogę z organizacją.

10 minut i będziecie na bieżąco:

 

ps

Rafa czyli Rafael Nadal otrzymał karę za 11 wygranych Rolland Garos – startował wyścig. Rafa w garniturze – super !